Voor groot en klein een krachtig brein!

Dit schooljaar starten we een spannend en leerrijk avontuur op onze school! Samen met onze breinhelden Effi en Furon gaan we de komende twee jaar werken aan het versterken van onze executieve functies – of zoals wij het noemen: onze breinkrachten.

We beginnen met de startkracht (taakinitiatie). Startkracht helpt kinderen om zonder uitstel aan een taak, werkje of spel te beginnen. Geen getreuzel meer, maar: Onze missie? Startkracht en… actie!

Wat betekent dit concreet?
In de klas oefenen we op manieren om sneller en met meer focus aan iets te beginnen. We leren hoe we ons brein kunnen helpen om de eerste stap te zetten, ook als iets moeilijk of saai lijkt.

Wat kunnen jullie thuis doen? Hier enkele tips per leeftijd:

Voor kleuters:

  • Maak gebruik van visuele stappenplannen (bv. pictogrammen voor ochtendroutine).
  • Geef een duidelijke startzin: “Nu gaan we beginnen met…” of “Eerst doen we…”.
  • Speel spelletjes met een duidelijke start.

 Voor kinderen in de lagere school:

  • Help hen een to-do lijstje te maken met 2 of 3 taakjes.
  • Gebruik een wekker of timer om het startmoment aan te geven.
  • Laat hen zelf een startmoment kiezen: “Wil je nu beginnen of over 5 minuten?”
  • Geef complimenten voor het beginnen, niet alleen voor het afwerken: “Goed dat je al gestart bent!”

Samen met jullie willen we van onze leerlingen echte breinhelden maken. Met Effi en Furon aan onze zijde wordt het een boeiende reis!

Onze nieuwe breinkracht: Onthoud- en doekracht!

Na startkracht is het tijd voor een nieuwe uitdaging: onthoud- en doekracht. Deze breinkracht helpt kinderen om informatie even vast te houden in hun hoofd en ermee aan de slag te gaan. Denk aan: een rekensom oplossen zonder steeds terug te kijken, een reeks instructies onthouden, of een boodschap doorgeven.

Waarom is dit belangrijk?
Ons werkgeheugen is als een notitieblok in ons brein. Hoe beter we het gebruiken, hoe vlotter we leren, plannen en problemen oplossen.

Wat doen we in de klas?
We oefenen op het stretchen van ons werkgeheugen door:

  • Instructies te onthouden en uit te voeren.
  • Informatie tijdelijk vast te houden en te combineren (bv. bij rekenen of begrijpend lezen).
  • Strategieën om ons werkgeheugen te ondersteunen, zoals herhalen, voorspellen en visualiseren, te gebruiken.

Wat kunnen jullie thuis doen? Tips per leeftijd:

Voor kleuters:

  • Speel ‘Ik ga op reis en neem mee…’ of andere opsomspelletjes.
  • Geef korte, duidelijke opdrachten: “Pak je jas en zet je schoenen klaar.”
  • Gebruik liedjes of rijmpjes om dingen te onthouden.

Voor kinderen in de lagere school:

  • Laat hen herhalen wat je zegt: “Kun je de drie dingen die ik vroeg nog eens opnoemen?”
  • Speel memory of Simon Says.
  • Gebruik chunking: verdeel informatie in kleine stukjes.
  • Stimuleer visualisatie: “Kun je het in je hoofd tekenen?”

Complimenteer niet alleen het resultaat, maar ook het proces:
“Goed gedaan dat je alles onthouden hebt!” of “Slim dat je het in stukjes hebt verdeeld!”

Samen met Effi en Furon blijven we bouwen aan sterke breinkrachten. Zo maken we van leren een superkracht!